Skinpress Demo Rss

Monday, April 27, 2009

nak share ayat ni.....


Assalamualaikum, insyaAllah hari ni Sakinah nak share ayat 22:78 (semua orang boleh rujuk manual kita!)


Maksudnya, "Dan berjihadlah kamu di jalan Allah dengan jihad yang sebenar-benarnya. Dia telah memilih kamu, dan Dia tidak menjadikan kesukaran untukmu dalam agama. (Ikutilah) agama nenek moyangmu Ibrahim. Dia (Allah) telah menamakan kamu orang-orang muslim sejak dahulu, dan (begitu pula) dalam (Al-Quran) ini, agar Rasul (Muhammad) itu menjadi saksi atas dirimu dan agar kamu semua menjadi saksi atas segenap manusia. Maka laksanakanlah solat dan tunaikanlah zakat, dan berpegang teguhlah kepada Allah. Dialah Pelindungmu; Dia sebaik2 pelindung dan sebaik2 penolong."


Dalam ayat ni, ade beberapa point yang Allah nak kita semua faham dan absorp dalam hati,


Yang pertama, Allah suruh kita berjihad dengan jihad yg sebenar-benarnya, ape maksud jihad yang sebenar-benarnya?


Imam Hasan Al-Banna penah berkata,

Medan fikir lebih luas dari medan cakap,
medan cakap lebih luas dari medan amal,
medan amal lebih luas dari medan jihad,
medan jihad lebih luas dari medan jihad yang muntij!
Maksud kata-kata ni, tak semua yang kita fikir kita cakap, tak semua yang kita cakap kita buat, tak semua yang kita buat tu kita istiqamah, kita bersungguh, dan tak semua yang kita bersungguh tu dapat hasil yang berkesan, dapat natijah yang baik.
Jihad yang sebenar-benarnya=jihad yang muntij
Untuk make sure jihad itu muntij kita kena plan.
Contohnya, untuk study di saat akhir ni, kita kena susun jadual, susun masa, berapa hari lagi, berapa topik lagi kena cover, berapa latihan lagi tak habiskan, dan kemampuan kita.
Usaha dia takdelah susah sangat tapi bernatijah!
Yang kedua, dia telah memilih kamu, dan tidak menjadikan kesukaran kepadamu dalam agama, maksudnya, Allah telah memilih kamu untuk apa-apa sahaja yang berlaku dalam hidup kita seharian, contohnya, kita berada di bumi Anbia' ni kerana Allah pilih kita, bukan calang-calang orang Allah pilih untuk berada di sini, ada kriteria tertentu yang Allah pilih. Atau, kita berada di jalan Allah ni Allah dah pilih kita, Allah memilih kita, dalam banyak2 manusia dalam dunia ni, Allah pilih kita untuk memikul tugas yang berat tu, tapi dalam ayat ni juga Allah dah janji bahawa Allah takkan memberatkan kita, Allah kata jalan ini akan senang, Allah dah janji pada kita!
Yang ketiga, Rasulullah akan menjadi saksi kepada perbuatan kita dan kita akan menjadi saksi atas perbuatan orang lain, ini adalah konsep syahadatul haq, pada hari akhirat nanti, Rasulullah akan mengaku umatnya yang melakukan sunnahnya yang terbesar iaitu menyampaikan syahadah, siapakah orang itu?, adakah diri kita ni?, masihkah hati kita berada di jalan ini?, tak mahukah kita berada dalam golongan tu? Dan orang2 yang menyampaikan syahadah tu pula akan memberi pengakuan penyaksian kepada orang lain, bahawa manusa lain ini, mereka juga telah bersama-sama dengan kita untuk menegakkan kalimah Allah di bumi ini. Kita adalah umat pertengahan, sekarang ni Rasulullah dah tiada, jadi kitalah yang menjadi perantara untuk menyampaikan apa yang Allah dah wahyukan kepada nabi untuk disampaikan kepada manusia sekalian, rujuk ayat 2:143.
Yang keempat, Allah nak cakap kat sini bahawa Dia adalah sebaik2 penolong dan sebaik2 tempat memohon pertolongan, dalam musim exam ni, di mana letaknya tawakkal kita pada Allah?, adakah kita semakin mendekati atau menjauhinya?.
Moga kita semua bertambah usaha ntuk mendekati Allah!

2 comments:

ace said...

Salam kinah.
kak fifah birm ni. sy tgh mls2 nk study pharmaco. xam lagi seminggu. jazakillah for dis entry. mcm kna dgn batang hidung la pulak. adeh.

awk dah abes xam blom?

ayongdik mujahadah said...

baru abes praktikal kak, start written 20 hrbuln 5, akak doakan ye!