Skinpress Demo Rss

Monday, August 25, 2008

mase......

Assalamualaikum
Wah, dah lebih kurang satu bulan setengah berada kat Mesia, dan diri ini rase semakin teruk. Mutabaah amal dah tak buat, serious dah tak buat! Memang teruk! Abah selalu pesan kita ni selalu buat dosa, tapi bila kita lapar kita dahaga, kita minum kita makan kita tapi kita lupa sape yg bagi kita makan dan minum, Allah yg bagi! Memang pun tak jage mase dengan baik, tak rancang mase tu dosa lah! MEMANG TERUK! Dah lah selalu kita bace surah Al-Asr tu tapi x faham2 jugak, x sedar2 jugak, agaknya Sakinah bace tu sebab ikut aturan majlis je, tak nak teringat pun nak doakan supaya kita ni tergolong dalam orang yg menjaga mase time bace surah tu. Dalam surah tu Allah berfirman:
﴿103:1﴾ وَالْعَصْرِِ
﴿103:2﴾ إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِي خُسْر
﴿103:3﴾ إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ
Maksudnya: Demi masa, sesungguhnya manusia itu berada dalam kerugian, kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh serta berpesan-pesan untuk kebenaran dan berpesan-pesan untuk kesabaran
Dan Nabi pun dah bagi peringatan dah tentang 2 nikmat yang sentiasa manusia kufur kepadanya iaitu nikmat sihat dan nikmat masa lapang (Nikmataani maghbunun fihima kathirun min an-nas as-sihhatu wa al-fhagaru)
Kelakar betul, walaupun dah tahu ttg dua dalil yg sangat2 sahih ni, diri ini yg tersangat2 degil ni susah betul nak manfaatkan mase. Teruk3x! Tak patut buat cam ni!
Bila memikirkan benda ni, mulalah rase kelam- kabut, banyak lagi tak buat. Tulah! degil sangat Sakinah ni! taklifat yg husna bagi pun tak start lagi. Please lah Sakinah, kamu kena ubah diri kamu! Banyak lagi yg tak dibuat ni! Tolong, dan tolong dan tolong diri kamu!

0 comments: