Skinpress Demo Rss

Saturday, December 13, 2008

Allahu rabbi wa rabbukum...

Surah Al-Ikhlas yang sagat mengasyikkan, menyebabkan aku rase berasa seronok untuk tadabbur surat Allah yang berbentuk aqidah,

'katakanlah, Dialah Allah, Yang Maha Esa, Allah tempat meminta segala sesuatu, tidak beranak dan tidak pula diperanakkan, dan tiada sesuatu yang setara dengan Dia'

Ayat 1, kenapa tak wahid? kenapa ahad? kalau kita belajar Bahasa Arab dulu, maksudnya yang paling, contoh, ajmal-yang paling cantik, akthar-yang paling banyak, so maksud dia kat sini, yang paling Esa, paling satu, takde yang lain, kalau kita guna wahid, dia macam bilangan, ada wahid, ithnani, thalatha, and so on. Sebab tu kat sini guna ahad.

Ayat 2, kat sini, Allah cakap kita ni manusia tak perlu lagi rase susah, rase takut, rase terbeban , rase sedih, sebabnya kita ada Allah, Allah yang cipta kita, kalau bandingkan diri kita dengan orang Iban yang bukan islam, mereka kena sembah, banyak tuhan, tuhan air sebab nanti tanman takde air, tak hidup, tuhan matahari sebab nanti tanaman mati kalau takde air, tuhan angin, supaya tanaman tak kena ribut, banyak sangat bimbangnya, tapi kita hasbiyallah je, cukuplah Allah, nak mengadu, mengadu kat Allah, rase marah kat manusia, mengadu kat Allah, rintih kat Alah, takpe, Allah selalu dengar kita.

Ayat 3, ni pun satu sifat Allah, Allah tak beranak dan tak pula diperanakkan, kita tak pening kepala nak sembah tuhan banyak2, cukuplah Allah dalam hati kita!

Ayat 4, dan tiada sesuatu yang setara dengannya, tulah kan dah cakap Allah ni paling berkuasa, takde benda yang setara dengannya, sebab tulah kalau nak minta tolong ape2 mintalah dengan Allah.

Ade satu peristiwa, ada kaum Nasrani dari Najran, mereka ni dari jauh dengarlah berita tentang nabi, nabi bawa ajaran islam, kaum ni sanggup datang dari jauh sebab nak tanye tentang ketuhanan, bila mereka jumpa nabi mereka tanye, apa maksud tuhan menurut pandangan islam, pastu nabi jawab dengan surah ni, nak kata kat cni, kriteria untuk memilih tuhan tu ade dalam surah ni, kalau kita tengok zaman jahiliyyah, orang sembah berhala, pastu bukan satu je, banyak berhala, tapi ciri2 tuhan yang sebenarnya ada dalam surah ni. Mereka berdebat dalam masjid 3 hari 3 malam untuk selesaikan benda ni.

kenapa kita kena belajar tauhid sedangkan kita kan dah beriman dengan Allah ?, kalau kita tengok ayat 2: 260, nabi Ibrahim cakap kat Allah, Ya Tuhanku, perlihatkanlah kepadaku bagaimana Engkau menghidupkan orang mati, Allah berfirman, Belum percayakah engkau?, Aku percya tapi agar hatiku tenang ( mantap). Supaya kita bertambah yakin, bertambah rase kagum, dan bertambah rase best tuk amalkan islam kita, mudah-mudahan Allah memberi petunjuk kepada kita, Wallahu'alam.

0 comments: