Skinpress Demo Rss

Thursday, October 1, 2009

Misteri Shalat Subuh



Diriwayatkan Imam Malik Rahimahullahdalam kitab Al-Muwaththa' bahwa pada suatu Subuh, Umar Al-Khattab r.a tidak mendapati Sulaiman bin Hatsmah r.a. Sehari saja! Paginya Umar bin Khattab pergi ke pasa,sementara rumah Sulaiman r.a terletak antara pasar dan Masjid Nabawi.




Umar bertemu dengan Asy-Syifa',ibunda Sulaiman r.a. Ia pun bertanya kepadanya,"Saya tidak melihat Sulaiman tadi pada saat shalat Subuh?"Lalu ia menjawab, "Dia shalat malam lalu ia tertidur pada pagi harinya." Lalu Umar berkata, "Sungguh, ikut serta dalam shalat Subuh berjamaah itu lebih baik bagi saya dari pada shalat malam."




Pengangkatan Umar bin Al-Khattab r.a menjadi Amirul Mukminin setelah AbuBakarAs-Siddiq r.a, juga terjadi setelah shalat Subuh di Masjid Nabawi.Abu Bakar meninggal sore hari dan dimakamkan di waktu yang sama.Besok harinya,setelah shalatSubuh,Umar dilantik menjadi khalifah.




Ini artinya,pembesar-pembesar negara, pejabat pemerintahan, para menterinya dan Ahlul Halli wal 'Aqdi', dan orang2 yang berperanan dalam pengambilan keputusan penting, melaksanakan subuh berjemaah.




Mereka menjadikan waktu Subuh sebagai waktu untuk menentukan keputusan2 yang sangat penting. Tentunya, keputusan2 mereka begitu pas dan bijaksana. Keputusan mereka ditetapkan di rumah Allah, setelah shalat Subuh,pada saat yang diberkahi, dan ditetapkan oleh orang2 yang sedang berwudhu'. Lalu, bagaimana mungkin keputusan yang keluar tidak tepat?




Dipetik drpd buku Misteri Shalat Subuh oleh Dr. Raghib As-Sirjani.





Tujuan tulis entry kali ini adalah nak promote buku ni, seronok sangat buku ni, dia kupas pasal solat Subuh, pasal beza antara orang beriman dengan orang munafik, as daie,we should have and read this book, kalau kita lihat solat Subuh adalah solat fardhu, solat yang wajib kita buat tiap2 hari, kadang2 kita memandang remeh dengan solat 2 rakaat tu, kita kadang2 kurang menjaga solat tu, sebagai daie, selain mutabaah dakwah, bagaimana pula mutabaah amal kita, dalam ni dia ada juga cerita pengalaman penulis, banyak diselitkan pasal hadis, banyak hadis yang tak pernah dengar, dan sesuai untuk jadi bahan kuliah subuh untuk mabit, kadang2 kita melebih2 kan perkara sunat drpd perkara wajib, sedangkan yang wajib itu yang sepatutnya didahulukan, ada juga cerita tentang pandangan salafussalih tentang kepentingan solat ini, jadi kita kan mahu contohi sahabat2 nabi jadi, salah satunya kita tahu apa pandangan mereka tentang kepentingan solat ini, insyaAllah bermanfaat, boleh jadi bahan untuk tarbiyah zatiyah, insyaAllah, assalamualaikum.










0 comments: