Skinpress Demo Rss

Wednesday, February 3, 2010

Muslim bukan begini..

Fatrah peperiksaan untuk semester pertama bagi pelajar tahun tiga Cairo University sudah berakhir semalam. Penat, tension, tak tidur, struggle, bengkak mata, demam, kulit kering (musim sejuk yang maksimum), sudah berlalu dengan perginya fatrah exam. Sekarang, diri kita merasakan bahawa sampai masanya untuk kita berehat seketika, melepaskan lelah, men'qadha' tidur, meng'update' blog, sementara sebeleum meneruskan perjuangan untuk semester kedua pula. Kita rasa bahagia ketika ini. Cuba melakukan sesuatu yang susah hendak dibuat semasa study live.

Kita menyangka bahawa itu adalah benar dan betul, adilkan kalau kita berpenat2 lelah seperti perkara2 di atas, dan apabila tiba cuti, apalah salahnya kita berehat seketika!

"Penatlah kak, study medic ni, dahlah susah, tak sabar nak tunggu cuti winter,"

Betul pendapat 'adik' ini, penat study medic ni!

Tapi Allah kata, " Wahai manusia! Sesungguhnya kamu telah bekerja keras menuju Tuhanmu, maka kamu akan menemuiNya" ( 84:6)

Apabila saya memahami ayat ini, mengkaji, dan memperhalusi ayat ini, saya merasakan bahawa betapa tidak bolehnya kita berehat di dunia ini. Betapa tidak bolehnya kita berehat di dunia ini. Betapa kita adalah non-stop beribadah kepada Allah. Betapa perlunya kita menanam seberapa banyak tanaman di dunia ini untuk kita tuai dan raih hasilnya di akhirat nanti. Betapa kita perlu berusaha, bekerja, memerah keringat, gerakkan tulang empat kerat di dunia ini sebelum sampainya hari akhirat.

" Ish, kalau macam tu, teruk lah kita kak, kalau macam tu terus-terusan,"

Memang betul, kita akan penat terus-terusan, tapi kalau kita niatkan hanya untuk Allah, hanya untuk redha Allah, niat kita sangat suci dan tiada sebarang riak, maka kita akan merasakan, " it's ok, takpe, kita ada syurga yang lebih baik dari dunia,"

Kerehatan seorang muslim tu hanyalah di syurga, di situlah kita akan berehat, disitulah kita goyang kaki, disitulah kita nak ber'foya-foya'.

Allahuakbar, saya tahu bahawa benda actually sangat susah untuk diri kita,

"Ingat senang ke kak, niat tu, cakap senanglah"

Apa lagi yang perlu dikatakan, apa lagi yang perlu dicakapkan, bukti2 dalam Al-Quran jelas tunjukkan bahawa Allah takkan mungkir janji, islam yang kita sayangi ini, agama yang penuh dengan percaya dan keyakinan, rukun iman ada 6 perkara dan semuanya menuntut i'tikad kita, bukan senang tapi kita cuba. Cukuplah Allah untuk kita, Allah sahaja di hati kita.

" Kerehatan seorang daie, kerugian buat dunia"- Saidina Ali

Apa lagi hidup seorang muayyid, seorang daie, seorang muharikah. Iman dia sentiasa bergerak, iman dia menggerakkan dia, tidak boleh tidak, dia mesti bergerak, iman dia tidak boleh statik, tiada makna berehat dalam diri, diri dia tidak dibenarkan mengenal erti penat, merata-rata pergi, menyampaikan kebenaran supaya semua orang di dunia ini kenal erti keimanan, dia perlu menunjukkan keimanan itu.

Ya Allah, aku tiada Tuhan lain selain Mu, kuatkanlah diri ini untuk lalui jalan ini, thabatkan diri ini, jangan ada ragu di hati ini.






0 comments: