Skinpress Demo Rss

Wednesday, February 17, 2010

Negeri yang dicintai....



Logo Official HAMAS

Pabila kejauhan dari keluarga, tidak dapat diungkapkan betapa rindunya saya pada mereka yang berada di tanah air, tetapi sekarang saya merasakan bahawa betapa kerinduan dan kasih sayang penduduk Palestin pada tanah air mereka adalah lebih lagi daripada kerinduan saya, malah kerinduan mereka lebih bermakna kerana kerinduan mereka sentiasa berpandukan pada niat kerana Allah.



Us. Maszlee Malik

Saya baru sahaja selesai habis membaca buku Hamas-daripada underground kepada parti pemerintah karangan Ustaz Maszlee Malik. Betapa lamanya masa saya ambil untuk menghabiskan satu buku, target saya cuti winter selama 2 minggu ini dapatlah habiskan 2-3 buku, tapi tidak kesampaian, maaf Ya Allah, plan2 juga, tapi pelaksanaan tidak sebaik plan yang dibuat, diri ini masih lemah untuk disiplin diri.

Sebagaimana yang Allah pesan dalam Al-Quran,: "Wahai orang-orang yang beriman! Mengapa kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan?" ( 61:2)

Ya Allah, maaf banyak2 ya Allah, hambaMu ini masih dalam perjalanan untuk melengkapkan ciri2 individu muslim.

Berbalik kepada buku tadi, saya rasa perjuangan HAMAS adalah perjuangan yang mulia, pemimpin mereka bukan seperti batu2 di tepi2 jalan, starting with tarbiyyah from Ikhwanul Muslimin since most of the important person of HAMAS were graduated from universities in Egypt, as we all know that IM was started there.

Mereka ini sangat hebat, sangat mantap walaupun seluruh dunia menempelak kemenangan HAMAS semasa HAMAS menyapu bersih kerusi2 di kawasan padat penduduk semasa Pilihanraya Majlis Perbandaran dalam jangkamasa Januari hingga Mei 2005.


Logo Briged Izzudin Al-Qassam

Apa yang menarik hati saya ialah, penubuhan Briged Izzudin Al-Qassam pada tahun 1992. Pengasasnya adalah Sheikh Salah Syahadah. Di sini, saya mengenali perwatakan seorang pemimpin HAMAS yang saya tidak tahu kewujudannya. Saya juga mengenali Khaled Mesh'al dan Mahmoud Zahhar.



Mahmoud Zahhar




Khaled Mesh'al
Biasanya yang selalu kita dengar ialah:




Sheikh Ahmad Yassin




Dr. Abdul Aziz Rantissi




Ismail Haneyya



Yahya Ayyash

Saya sangat kagum dengan mereka. Saya berasa beruntung kerana dapat mengenali mereka. Inilah nasionalisme yang sebenarnya. Cintakan negara dan tanah air hanya kerana Allah, tiada niat yang lain, suci dan mulia, tidak seperti nasionalisme yang biasa kita lihat, hanya menagih wang dan pangkat, hanya fikir kepentingan diri.

HAMAS tidak fikir kepentingan diri, hanya fikir tentang keamanan dan keselamatan penduduk Palestin sahaja. Semua yang dilakukan adalah untuk kepentingan rakyat. Walaupun satu dunia menyuruh mereka mengiktiraf negara Israel, tetapi mereka tetap berdiri teguh, mempertahankan pendirian mereka.
Isu boikot barangan Israel sudah lama diperkatakan, bagi saya sendiri kadang2, saya boleh terlupa yang mana satu barang boikot dan mana satu tidak, kadang2 saya rasa tidak mengapa, atau sekali-sekala membeli, entahlah, padahal isu ini sudah sangat jelas, sudah terang lagi bersuluh, bukan gerhana lagi, moga Allah kuatkan diri kita untuk tujuan ini, amiin!
Saya merasakan bahawa saya tidak keseorangan, saya merasakan semakin ramai yang akan menemani di jalan dakwah, moga kita semua thabat di jalan ini:)


Rasulullah SAW bersabda:
“Sentiasa akan ada sekelompok dari umatku yang sentiasa berjuang bersama-sama kebenaran, mencabar dan menentang musuh-musuh mereka. Musuh-musuh mereka tidak dapat memberi mudarat kepada mereka sehingga Allah mendatangkan keputusannya. Mereka tetap dalam keadaan demikian.” Maka para sahabat bertanya,”Dimanakah mereka?” Jawab Rasulullah, ” Di Baitul Maqdis dan sekitarnya”.
(Riwayat Bukhari)
































































































































































































1 comments:

boy4125 said...

Maha Suci Allah..x tau kenapa..tp bila sya tengok wajah mahmiud zahhar..rasa semacam dlm hati..rasa terharu..dan rasa bersemangat..mungkin inilah hikmah yang Allah beri kepada mereka yang berjuang di jalan Allah.....Moga - moga Allah terus turunkan bala kepada Yahudi laknatulah melalui HAMAS....