Skinpress Demo Rss

Tuesday, June 9, 2009

jom tadabbur lagi

Assalamualaikum

InsyaAllah, hari ni nak share lagi ayat2 Cinta Allah.
Kita buka 7:175
Semua orang boleh check manual kita!

Maksud ayat ni ialah Dan bacakanlah (Muhammad) kepada mereka , berita orang yang telah Kami berikan ayat-ayat Kami kepadanya, kemudian dia melepaskan diri dari ayat-ayat itu, lalu dia diikuti oleh syaitan (sampai tergoda), maka jadilah dia termasuk orang yang sesat.

Kita tahu, Allah tujukan ayat ni untuk kita supaya kita ambil pengajaran dan apply dalam diri kita.Kalau kita baca sekali, kita boleh relatekan dengan kisah kaum2 yang terdahulu,Kaum Samud, Kaum Ad, Kaum Aikah dan sebagainya. Mereka telah ditimpa azab Allah setelah para nabi diutuskan kepada mereka.

Point tu betul. Tapi ada lagi yang lebih penting. Allah tujukan ayat ni untuk kita sebab kita ni adalah orang-orang yang ikut tarbiyyah, yang dah tahu pun tentang islam, yang dah tahu nak bekerja untuk islam, kita adalah orang2 yg dah tahu tentang Allah, kita nak bekerja untuk islam. Tapi Allah nak tunjuk kat sini, DAN SEKIRANYA kita ni, yang dah tahu tentang islam, dah tahu tarbiyyah ni, dah tahu pasal jihad ni MELEPASKAN DIRI kita daripada ayat-ayat yang Allah telah bagi tu, maka ALLAH MEMBERI AMARAN YANG KERAS BAHAWA dia akan dikejar, diikuti, diekori oleh syaitan, SAMPAI DIA TERGODA. Dan kemudiannya, dia akan ikut jalan2 sesat, menyimpang jauh dari Allah.

Nauzubillah min zalik, Ya Muqallibal qulub thabbit Qulubana 'ala dinik.

Sampai macam tu sekali ALLAH bagi amaran pada kita, sampai syaitan kejar, kalau kita yang dah faham tentang islam ni meninggalkan ayat-ayat Allah. Sampai tergoda orang itu.

Bahaya sangat2 kalau kita tinggalkan islam ini, bahaya sangat kalau kita biarkan diri kita hanyut.
Pesanan Kak Hanim, if kita futur remember this ayat. Allah bagi peringatan terang-terangan dalam surat CintaNya.

Kalu kita futur, dakwah tak bergerak, dakwah tak berjalan, yang batil akan menang dan yang hak akan kalah, mereka menyusun strategi dan kita pun menyusun strategi, memang kita berperang sekarang, bersusah-susah untuk agama ini.

Syaitan memang selalu mengacau2. Dah mengikat janji kepada Allah untuk menganggu anak-anak Adam ini. Hanya iman yang kuat yang boleh menghindarkan syaitan.

Dan dalam setiap diri kita ada syahwat. Syahwat adalah keinginan, keinginan makan, minum. Kalau bahasa Malaysia, syahwat ni hanya seks sahaja tapi maksud sebenar dia adalah semua keinginan. Manakala, hawa adalah apa-apa keinginan selain islam. Kiranaya hawa adalah subset kepada syahwat. Jauhilah dirimu daripada hawa. Kerana hawa ini yang mendorong kita untuk mengikut syaitan. (MUNTALAQ-Bab 1)

InsyaAllah, mungkin akan ada post tentang Al-hawa ni. Wallhua'lam.

0 comments: