Skinpress Demo Rss

Monday, June 15, 2009

pasti dan tidak pasti

Satu malam masa nak sambut birthday Saibah, on the way ke GAD, dengar je Ayu dan Husna borak ttg x sabar nak balik Malaysia, Husna cerita kat mak dia tentang accident yang berlaku hari tu, dia cerita Nublan tu meninggal seminggu sebelum tarikh tiket dia balik Malaysia, mak dia tak cakap apa2, terkedu.

Hmm, balik Malaysia pun tak pasti, habiskan medic 6 tahun pun tak pasti, nak jumpa family kat Malaysia pun tak pasti, tapi itulah hakikat sebenar kita, mengakulah diri kita bahawa kita selalu mengejar perkara yang tidak pasti. Sedangkan, ada satu lagi perkara yang pasti, iaitu kematian, kematian itu pasti.

"Setiap yang bernyawa akan merasakan mati. Dan hanya pada hari Kiamat sajalah diberikan dengan sempurna balasanmu. Barangsiapa dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke dalam syurga, sungguh dia memperoleh kemenangan. Kehidupan dunia hanyalah kesenangan yang memperdaya" (3:185)

Itu yang Allah cerita dalam Al-Quran, ia bukan satu kata2 yg saya quote dari manusia2 biasa, tapi dari Tuhan kita yang abadi, dia kata mati akan datang pada setipa yang bernyawa, kat ctu pun Allah bagi warning bahawa dunia itu hanya permainan, dahlah permainan, lagi memperdayakan.

Satu lagi perkara yang pasti adalah hari Kiamat, hari akhirat, hari di mana amalan kita dihitung oleh Allah dan kita akan ada tempat tinggal kita sendiri, ada orang yang akan tinggal bersama2 dgn kita dan ada yang tidak.

"Dan demikianlah (pula) Kami perlihatkan (manusia) dengan mereka, agar mereka tahu, bahawa (kedatangan) hari Kiamat tidak ada keraguan padanya,ila akhir ayat (18:21)

Bila bercakap 2 benda yang pasti ini, kita akan terfikir, cukupkah bekalan kita untuk keduanya? Kita hanya selalu mengharapkan, mendapat result yang baik, nak buat itu, nak buat ini, tapi kita terlupa akan tuntutan yang 2 ini. Sedarlah diri kita bahawa:

"Sesungguhnya Kami telah menjadikan apa yang ada di bumi sebagai perhiasan baginya, untuk Kami menguji mereka, siapakah di antaranya yang terbaik perbuatannya" (18:7)

Dan juga ingatlah, kita ada 2 tujuan yang perlu ditunaikan di dunia ini iaitu:

"Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada para malaikat, "Aku hendak menjadikan khalifah di bumi", Mereka berkata "Apakah Engkau hendak menjadikan orang yang merosak dan menumpahkan darah di sana, sedangkan kami bertasbih memujiMu?" Dia berfirman," Sungguh, Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui" (2:30)

dan

"Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan agar mereka beribadah kepadaKu" (51:56)

Itulah 2 tujuan hidup kita, soal diri kita, adakah sudah memenuhinya? Itu sahaja syaratnya dan Allah tidak minta lebih. Bandingkan pengabdian diri kita dengan nikmat Allah

"Maka nikmat Tuhanmu yang manakah kamu dustakan?" (Banyak dalam Surah Ar-Rahman)

Bila kematian itu mendekati sebahagian hidup kita, kita merasakan bahawa medic itu tidak penting lagi, pergi meeting tidak penting lagi, kerana masing2 sudah mula memikirkan ttg kematian itu, tetapi, kenapa kita tidak merasakan perasaan itu sejak dari mula kita hidup? kenapa selama ni kita dengan tidak sedar telah mengkeduakan kematian itu, dan bila ada orang yang dekat dengan kita pergi meninggalkan kita, kita mula back to the root, padahal selama ini, kita takde pula nak fikir, atau jarang fikir ttg kematian.

"Ketahulah, sesungguhnya kehidupan dunia itu hanyalah permainan dan sendagurauan, perhiasan dan saling berbangga di antara kamu serta berlumba dalam kekayaan dan anak keturunan, seperti hujan yang tanam-tanamannya mengagumkan para petani, kemudian (tanaman) itu menjadi kering dan kamu lihat warnanya kuning kemudia menjadi hancur. Dan di akhirat (nanti) ada azab yang keras dan ampunan Allah serta keredhaanNya. Dan kehidupan dunia tidak lain hanyalah kesenangan yang palsu. (57:20)

Allah ulang lagi ayat-ayatNya. Dan berhati-hatilah kita dengan penyakit wahan.

Daripada Tsauban r.a. berkata, Rasulullah S.A.W bersabda" hampir tiba suatu masa di mana bangsa-bangsa dan seluruh dunia akan datang mengerumuni kamu bagaikan orang-orang yang hendak makan mengerumuni talam hidangan mereka, maka salah seorang sahabat bertanya "Apakah dari kerana kami sedikir pada hari itu?" Nabi S.A.W menjawab "Bahkan kamu pada hari itu banyak sekali, tetapi kamu umpama buih di waktu banjir, dan Allah akan mencabut rasa gerun terhadap kamu dari hati musuh-musuh kamu, dan Allah akan mencampakkan dalam hatimu penyakit wahan", seorang sahabat bertanya " Apakah wahan itu hai Rasulullah?" Nabi kita menjawab, "cintakan dunia dan takutkan mati" (Hadis Riwayat Abu Daud)

Memang betul, kita sendiri takut untuk mati, tapi tahulah kita bahawa kita tidak rugi kalau kita mengutamakan yang pasti itu dahulu. Manakala yang tidak pasti pula, ada yang baik dan ada yang jahat, tinggalkanlah yang jahat dan lakukanlah yang baik, lakukanlah yang baik dengan niat yang suci, ikhlas kerana Allah mudah-mudahan ia akan membantu menambah pahala kita.

3 comments:

Amanina ST said...

mari benci dunia =D

huda said...

nice one sakinah!

RJs entries nowadays r getting greater

suke~ XD

ayongdik mujahadah said...

jazakillah ya ukhti,susahnya kita nak menjadikan kata2 kita menyentuh hati orang, kita adalah orang yang bawa dakwah, kita kena menjadikan setiap perbuatan kita, amal kita kata2 kita memberi kesan pada hati mereka.