Skinpress Demo Rss

Wednesday, June 17, 2009


Dakwah adalah kebolehan merenung diri, iaitu seorang daie itu dia mampu muhasabah diri dia, dia akan check balik diri dia, apa yang dia sudah lakukan sebagai mutaba'ah dakwah dia, kenapa dakwah dikatakan begitu? kerana dakwah itu sukar, susah, jauh, berduri, ujiannya banyak, jadi perlu banyak yang perlu dimutabaahkan.

kestabilan dia di jalan dakwah=Kemampuan dia istiqamah di tengah jalan dakwah itu

Seorang daie itu dia boleh menafsirkan diri dia, menfirasatkan diri dia, kalau diri dia tidak mampu, maka dia akan merasakan jalan dakwah yang dilalui semakin sukar, dia akan lambat dalam dakwah.

Seorang daie yang muntij adalah dia muhasabah terhadap apa yang telah dilakukan dalam dakwah dan dia kemudiannya menggunakan pengalaman dia yang lalu sebagai satu anjakan untuk melakukan perubahan atau apa2 sahaja yang boleh menyebabkan dakwah itu semakin laju. Dakwah itu bukan ilmu, tapi amal, sejauh mana ilmu itu berkesan di hati ialah apabila kita melihat amalan bagi ilmu tersebut.

Muhasabah itu penting, sama ada dalam individu ataupun dalam gerakan, tapi muhasabah individu adalah lebih penting kerana bagaimana mahu membuat muhasabah gerakan kalau diri sendiri masih belum muhasabah.

Sesungguhnya, orang yang dapat menfirasati dirinya, hingga mengenalnya, dengan benar, maka akan benar pula firasatnya terhadap org lain, dan akan tepat pula apa yang difirasatinya.

Ar-Raqaiq

0 comments: